26.7.10

GURU MURSYID LAGI SIDDIQ

Mursyid bermakna "yang memberi petunjuk". 
Siddiq pula bermakna "benar"

Mursyid adalah manusia yang atas izin Allah, dia dipertemukan dengan mursyid sebelumnya lalu mendapatkan "talqin zikir", mengamalkan dengan benar sehingga sampai tingkatan bersih hatinya terbukti dengan baik akhlaknya, terbukti dengan tinggi ilmunya dan tidak mencari murid. Dia mengamalkan untuk dirinya sendiri setelah dilihat oleh orang lain ternyata dia bersifat Siddiq, berakhlak mulia, berhati bersih dan arif bijaksana, orang lain minta dibimbing kepada dia. Kemudian dia dilantik secara rohani oleh silsilahnya maka diikuti oleh orang lain.

Calon seorang mursyid itu orang yang atas izin Allah ingin mencari ilmu Allah untuk menjadi hamba Allah,digerakkan Allah hatinya yang kemudian dipertemukan dengan seorang mursyid. diajar oleh gurunya ilmu tauhid, fiqah, akhlak, hadis, nahu, mantik dll. Pendek kata seorang mursyid harus seorang yang 'alim. Kemudian "JALAN" itu diamalkan dengan semua adab-adabnya dengan semangat "Wushul Ilallah". Dari ribuan muridnya terpilihlah dia. Dipilih oleh Allah melalui gurunya bukan keinginannya sendiri. (kerana apabila ada se ujung rambut saja dalam hati seorang "pemula jalan al-Haq" ingin mendapatkan kedudukan dan kuasa maka dia telah gagal, sebelum melangkah).

Rasullullah S.A.W. bersabda:

Sesungguhnya keutamaan seorang alim atas seorang abid (ahli ibadah) seperti keutamaan bulan purnama atas seluruh bintang-bintang. Sesungguhnya ulama itu adalah pewaris para nabi. Sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham, melainkan mewariskan ilmu. Karena itu, siapa saja yang mengambilnya, ia telah mengambil bahagian yang besar." (HR Abu Dawud, Ibn Majah, at-Tirmidzi, Ahmad, ad-Darimi, al-Hakim, al-Baihaqi dan Ibn Hibban).

كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولاً مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ
Sebagaimana (Kami telah menyempurnakan nikmat Kami kepadamu) Kami telah mengutus kepadamu Rasul diantara kamu yang membacakan ayat-ayat Kami kepada kamu dan mensucikan kamu dan mengajarkan kepadamu AI-Kitab dan Al-Hikmah, serta mengajarkan kepada kamu apa yang belum kamu ketahui. (Al-Baqarah 2:151)

Pesan Almarhum Ustaz Hanafi :

“ Faham akan semua peringkat, baharulah seseorang itu layak menjadi penganjur dan pemimpin silat sebenarnya. Jika sekadar sampai pada kulit sahaja tanpa “roh” silat yang sejati ia tidak layak menerima warisan pusaka. Jika diterima jua ia dianggap perampas kerana tidak mempunyai peribadi amanah. Bila sudah ada amanah dan peribadi keimanan yang sejati baharulah ia layak menjadi GURU. 

Jika tidak maka guru itu ibarat kencing berdiri, murid kencing berlari. Belajar dengan guru sedemikian bermakna seseorang itu akan bertambah jahat, bongkak dan sombong”

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum.

    Talqin zikir tu camna? Boleh terangkan tak?

    BalasPadam
  2. talqin - ajar
    zikir - ingat

    makna literal

    BalasPadam